Pääkallokelit

Tasapaino ja kehonhallinta

Talvista liukastumisriskiä on mahdollista ehkäistä myös harjoittelemalla. Tasapaino ja kehon hyvä hallinta auttavat jäisellä ja liukkaalla tiellä. Vaikka jalan alla olisikin yllättäen jäätä tai muuten vain liukas pinta, ketteryys ja tasapaino pitävät sinut pystyssä. Harjoita tasapainoa kotona ja voit välttää vaaralliset kaatumiset yllättävissäkin tilanteissa.

Tasapainon ja kehon hallinnan lisäksi kotona voi treenata kaatumista. Oikea kaatumistapa voi pelastaa käden murtumalta ja pään kolahtamiselta. Turvallisessa kaatumistavassa pään vammoja ehkäistään painamalla leuka rintaan, jolloin takaraivo ei osu ensimmäisenä kovaan jäähän. Kädet pelastetaan pitämällä ne kiinni vartalossa, jolloin ne eivät ole alimmaisena kehon alla.

Tutustu tasapainoharjoituksiinja turvallisempaan kaatumistapaan.Harjoitus voi pelastaa murtumalta tai vakavalta vammautumiselta.

Tasapaino ja kehon hyvä hallinta auttavat jäisellä ja liukkaalla tiellä. Vaikka jalan alla olisikin yllättäen jäätä tai muuten vain liukas pinta, ketteryys ja tasapaino pitävät sinut pystyssä. Harjoita tasapainoa kotona ja voit välttää vaaralliset kaatumiset yllättävissäkin tilanteissa. Ja jos jalat kuitenkin lähtevät alta, muista turvallinen kaatumistapa!

Näillä tasapaino- ja lihasharjoituksilla saat parannettua sekä kehonhallintaa, lihaskuntoa että koordinaatiota, ja parannat mahdollisuuksiasi pysyä pystyssä yllättävissäkin tilanteissa. Hyvällä liikehallintakyvyllä on suuri merkitys liikunta- ja työtapaturmien ehkäisyssä. Liikunnallinenkaan elämäntapa ei välttämättä vielä riitä hyvän tasapainon saavuttamiseksi, mutta jos harrastaa lajeja tai tekee harjoitteita, joissa kehitetään ketteryyttä ja koordinaatiota, lihashallintakyky kehittyy vielä aikuisiälläkin.

Tasapainoharjoitukset videoina

Oppaana fysioterapeutti Miia Saatsi

Kurkiseisonta

Jättiläisharppaukset

Huojuva yläkroppa

Viivalla kävely

Kuivan maan luistelu

Pyörähdys